Review film Touch Me Not (Nu ma atinge-mă)

Review film „Touch Me Not” (Nu ma atinge-mă)

coperta-touch-me-not-romana
Coperta Touch Me Not, romana

Aseară am văzut filmul Adinei Pintilie “Nu mă atinge-mă” (#TouchMeNot), premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin din 2018. Dacă speri la un film care să-ți mai șteargă un pic mintea ca să poți simți relaxare sau ca să uiți de grijile de acasă, n-ai ce să cauți cu pufarine și pufuleți la filmul ăsta, mai bine te duci să vezi ceva cu supereroi de la Marvel sau stai acasă pe Netflix sau Amazon.

Dar dacă vii cu deschiderea și curiozitatea de a accepta călătoria pe care ți-o propune regizoarea, te vei (re)găsi într-un film care răspunde într-un mod curajos unor provocări ce țin de adevărurile naturii și condiției umane, unghiuri neadresate sau insuficient explorate în cinematografia universală, dar care există în multe straturi ale vieții și comunități/minorități. Adevăruri la care nu privim cu ușurință, nu privim deloc sau dacă privim totuși, o facem cu mult prea multă (pre)judecată.

Poate m-am transformat eu într-o psihopată de la câte am trăit și văzut în viața asta sau poate mi-a crescut gradul de toleranță peste măsurile știute, însă mie nu mi s-a părut nimic controversat sau șocant la filmul ăsta, așa cum am văzut că au mai scris unii oameni care l-au văzut. Da, am simțit unele aspecte tratate cu litere Bold și Caps și unele fire întrerupte, dar nu la modul la care să mă deranjeze sau să altereze în vreun fel experiența vizionării filmului.

M-a încântat că nu am regăsit în acest film temele și abordările românești, nu pentru că aș avea ceva împotriva cheii în care regizorii și scenariști români fac film, ci pentru că găsești greu sau deloc un film românesc care să rupă barierele culturale și să vorbească într-o limbă universală.

Filmul este o călătorie a regizoarei într-un lung proces de cercetare, de înțelegere și descoperire de sine și a mecanismului realităților mai mult sau mai puțin vizibile pentru omul ‘traditional’ și prins în capsele standardizării, aș zice chiar o metodă de terapie. Este un film unde “mi-a placut” sau “nu mi-a placut” nu-și au locul, pentru că nu despre asta este vorba.

Laura Benson, actrița care a jucat personajul central din film, a ținut filmul în mână excelent, într-un rol foarte dificil, este o actriță pe care mi-aș dori să o revăd în mult mai multe producții, a fost o descoperire pentru mine, una de care mă bucur foarte mult. Muzica și cinematografia iar sunt lucruri care mi-au plăcut. Pasiunea Adinei Pintilie pentru inovație și experiment se regăsesc în multe detalii ale filmului, ea însăși intervenind în film la intervale.

Personal, găsesc impresionant ca un regizor să ia un premiu ca Ursul de Aur cu filmul său de debut, îți trebuie un melanj de inteligență, creativitate, curaj, înțelegere a sistemului, curiozitate și pasiune care nu e chiar natural, trebuie să lucrezi mult cu tine și să înveți peste măsură de mult ca să ajungi într-un astfel de punct de unde să poți descuia astfel de uși de la prima încercare.

Este un film neobișnuit tocmai pentru că pășește în necunoscut în feluri noi și merită văzut de către orice om a cărui viață este condusă de curiozitate și îndrăzneală.

Recomand ca înainte de vizionare să citiți/vedeți câteva interviuri despre parcursul filmului și să o vedeți pe Adina vorbind despre el, are o capacitate aparte de a-și articula mesajul și de a pregăti spectatorul pentru experiența filmului.

Aici găsiți evenimentele & proiecțiile Touch Me Not din București și din țară: Evenimente la One World Romania, Cluj, IasiTimisoaraArad, Sibiu, Brasov.

#AllEmotionsWelcome  #PoliticileCorpului  #film

Reclame